Om

Det er ikke alle forunt å kunne skrive den perfekte countrylåten. George Jones har gjort det, Dolly Parton har gjort det, Johnny Cash har gjort det flere ganger, og et par bautaer til i musikkhistorien har gjort det. Felles for de fleste er at de vokste opp under dårlige kår i det sørvestlige USA, mens de strevde for å overleve av musikken.

Trioen i Darling West er født og oppvokst temmelig langt unna de støvete gatene, og slitne kafeene i Nashville, Tennessee, men de har allikevel vært ganske nære å skrive den perfekte countrylåten. Både på sitt spellemann-nominerte debutalbum fra 2014, og på deres nye album, «Vinyl and a Heartache».

Kjetil Steensnæs, og Tor Egil og Mari Kreken har countrymusikken og dens DNA godt forplantet i kroppen, og selv om Norge de siste årene har fått en yrende og vital country-scene, er det få som gjør det så gjennomført og bra som Darling West. Bandet har perfeksjonert uttrykket sitt enda mer på sin andre plate, og rent musikalsk ligger de tett opp til samtidige artister som Sam Outlaw, Gillian Welch, Kacey Musgraves, Ryan Adams og Jason Isbell, mens ånden til Gram Parsons og Emmylou
Harris hele tiden våker varsomt over dem.

Til daglig spiller de forskjellige bandmedlemmene med storheter som Odd Nordstoga, Marit Larsen, Bjørn Eidsvåg, og mange flere, men det er sammen, i Darling West, den virkelige magien oppstår. Det er sårt, det er nakent, det er ekte, og det er låtskriving på skyhøyt nivå. Det er dans og det er sorg, det er tradisjonelt og det er nyskapende. Darling West nærmer seg den perfekte countrylåten farlig fort. Kanskje er den allerede her.

Vinyl and a Heartache er ute nå. Sagt om albumet:

Dagbladet: 6/6
”Utsøkt på alle plan.”

Mitt Liv Som Erik: 6/6
”En aldri så liten triumf av en plate.”

Dagsavisen: 5/6
”Uansett er hele dette albumet så flott og strøken jordnær country som det går an.”

Hamar Arbeiderblad: 5/6
”Med vokalist Mari Sandvær Kreken i front er det igjen blitt en sympatisk, stemningsfull og lekker utgivelse, som viser at Darling West har funnet sin egen stil og stemme.”

Romerrikes Blad: 5/6
“Sjelfull og vakker country.”

Dust of Daylight:
”Et av norsk musikkhistories beste album i denne sjangeren, det kan vi trygt slå fast. Dette er en plate å bruke tid på, og å nyte i mørke høstkvelder.”

The Wilhelmsens:
”Jeg skal bare nøye meg med å si at jeg er både beveget og imponert. Du finner ikke svake låter her inne. Ikke med lupe, ikke med kart og kompass, ikke med GPS, og heller ikke med Varg Veum på laget.”

Dagens Næringsliv:
”Mari og Tor Egil Kreken og Kjetil Steensnæs har den spartanske sounden inne, og klarer å skrive bittersøte låter med egenart.”

Hallingdølen:
”Den nyaste plata til Darling West blir sterkare for kvar låt. Er du ikkje rørt etter spor ni, har du ikkje lytta godt nok.”