Om

Siden slippet av Darling Wests andreplate «Vinyl and a Heartache», har bandets karriere vært på en konstant opptur. Albumet fikk Spellemannprisen, de ble listet på Norges største radiokanaler, og har blitt strømmet over tre millioner ganger i Spotify, i tillegg til å dukket opp på Top 100 Country-listene i USA. De har spilt konserter rundt i hele verden – de åpnet Øyafestivalen og spilte på de amerikanske bransjefestivalene SXSW i Austin og AmericanaFest i Nashville. Videre turnerte de med Sam Outlaw og spilte support for Lucinda Williams.

Alt dette til tross, bandet har ikke tatt seg tid til å hvile på noen av de opptjente laurbærene, og nå er de nettopp ferdig i studio med det som skal bli oppfølgeren til «Vinyl and a Heartache». Darling Wests tredje plate, «While I Was Asleep» inneholder ti låter, og slippes 16. februar 2018.

Bandet har nylig signert med Jansen Records, og selv om ikke akkurat det skulle by på den store forandringen, hører vi denne gangen et ganske nytt og revitalisert Darling West. Bandet leverer fortsatt klokkeklar americana/country/folk, men det er mer driv i musikken og melodiene er mer catchy enn tidligere. At Thomas Gallatin har kommet med på trommer har også mye å si for lydbildet og helheten.

Albumet er spilt inn sammen med Bård Ingebrigtsen i Amper Tone Studios i Oslo, er mikset av Marcus Forsgren og produsert av bandet selv.

Kjetil Steensnæs og Mari og Tor Egil Kreken har på veldig kort tid gått fra å være et av Norges mange countryband, til å være et av landets beste og mest hardtarbeidende band innen country-/americana-sjangeren. I forkant av albumslippet reiste Darling West til bransjefestivalen Eurosonic i Nederland og passende nok er de på Folk Alliance i Kansas City når «While I Was Asleep» slippes løs på verden. En norsk releaseturné er planlagt i mars, og en travel festivalsommer ligger også i kortene for bandet. Den videre karrieren ser med andre ord lysende ut, og 2018 later til å bli deres største år hittil.

Sagt om «Vinyl and a Heartache»:

Dagbladet: 6/6
”Utsøkt på alle plan.”

Mitt Liv Som Erik: 6/6
”En aldri så liten triumf av en plate.”

Dagsavisen: 5/6
”Uansett er hele dette albumet så flott og strøken jordnær country som det går an.”

Hamar Arbeiderblad: 5/6
”Med vokalist Mari Sandvær Kreken i front er det igjen blitt en sympatisk, stemningsfull og lekker utgivelse, som viser at Darling West har funnet sin egen stil og stemme.”

Romerrikes Blad: 5/6
“Sjelfull og vakker country.”

Dust of Daylight:
”Et av norsk musikkhistories beste album i denne sjangeren, det kan vi trygt slå fast. Dette er en plate å bruke tid på, og å nyte i mørke høstkvelder.”

The Wilhelmsens:
”Jeg skal bare nøye meg med å si at jeg er både beveget og imponert. Du finner ikke svake låter her inne. Ikke med lupe, ikke med kart og kompass, ikke med GPS, og heller ikke med Varg Veum på laget.”

Dagens Næringsliv:
”Mari og Tor Egil Kreken og Kjetil Steensnæs har den spartanske sounden inne, og klarer å skrive bittersøte låter med egenart.”

Hallingdølen:
”Den nyaste plata til Darling West blir sterkare for kvar låt. Er du ikkje rørt etter spor ni, har du ikkje lytta godt nok.”